torsdag 7 november 2013

Slöjdarbete - Utvärdering


Jag blev inspirerad av en slöjdsida på nätet som heter ”365 saker du kan slöjda”. Idén kom från en tjej som heter Erika och hon hade gjort en hållare till mobilen. Den lockade mig omgående och jag tyckte att den såg rolig ut. Hållaren kan likna vid en flicka men används som en laddare. Om ett eluttag sitter högt upp på en vägg och mobilen ska laddas så kommer den att hänga ner och det förstör själva laddaren. Man kan sätta den på ett bord fast istället så har man skapat en hållare till mobilen. Hållaren finns att köpa i affärer. 

Jag började med att skissa på hållaren. Längden på måttet var 17cm och bredden var 11cm. Jag valde lila tyg eftersom lila är en av mina favoritfärger. Sedan valde jag ett vitt spetstyg som skulle sys ovanför fickan så att det skulle se finare ut. Jag fick sy med två olika sömmar, både raksöm och sicksack. Jag sydde med raksöm runt hela hållaren och sedan sydde jag sicksack runt om hålet för att det skulle hålla mer. Vid ett tillfälle råkade jag sy fel vilket resulterade i att jag fick sprätta upp och göra om det.

Resultatet är jag relativt nöjd i och med att mobilen fick plats i fickan. Färgen gav även utseendet på hållaren en häftig nyans. Om jag skulle få tillfälle att göra en ny hållare så kommer jag tänka på att vara mer försiktigt och vara noggrann när jag syr. Jag ska inte göra det för snabbt och stressa utan att ta min tid. Jag tycker att jag ägnade väldigt mycket tid på den. Nästa gång ska jag planera tiden bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar