tisdag 1 oktober 2013

Avslutningen av min bok - Sötaste Klara


Slutet av min bok slutade inte alls bra och jag hade andra förväntningar. 

I boken fanns det två kapitel. I det Första kapitlet handlade det om hur ungdomen Klara tog kontakt med en främmande person från nätet som sågs sig vara en vuxen som i ett sexuellt syfte tog kontakt med barn. Boken är baserad på intervjuer med tjejer som varit med liknande händelser.

Hur boken avslutades? 

När det handlar om grooming i en bok så tror man att det alltid ska sluta med att man blir våldtagen. Jag trodde att det skulle sluta på det viset men jag hade fel. Klara blev aldrig våldtagen utan hon kom undan vilket var bra. Det flesta tjejerna skulle vara rädda för att försöka komma undan. Jag tyckte att det var modigt av Klara. Men det var en grej som hon inte kom undan med och det var att gärningsmannen hade tagit bilder på hennes bröst och filmat med en dold kamera. Hans namn var inte Marcus utan Mattias. Klara var inte den enda som var utsatt för det hemska utan flera andra unga tjejer hade blivit det. En händelse som var allra viktigast av avslutningen av boken var när Klara gick förbi en kiosk där hon fick reda på vem han egentligen var. Det stod i en tidning om honom. Att han kallades för Mälardalsmannen och han var häktad. Klara hade inte anmält honom men då fick hon reda på att han hållit på i tio år nu och med andra. Det slutar med att hon anmäler honom och att han döms. 

Mina tankar kring boken:

Bokens budskap är att man inte ska lita på vem som helst. Man ska begränsa sina kontakter. Att man inte ska kontakta vem som helst och att man ska vara försiktig. Sådant händer väldigt ofta idag, att tjejer råkar ut för sexuella övergrepp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar