torsdag 21 mars 2013

Bakad potatis med lax

Bakad potatis:
                       
Matcirkeln: 
Frukt och bär: Jag hade små skivade äpplen i. 
Grönsaker: Jag hade ingen grönsak eller vid sidan om maten. Men till nästa gång skulle jag kunna lägga till t ex en sorts sallad. En vintersallad. 
Potatis och rotfrukter: Jag hade potatis, gräslök och pepparot. Jag skivade pepparoten och gräslöken. 
Bröd, mjöl och andra: Jag hade inget men till nästa gång ska jag tänka att ha en skiva knäckbröd vid sidan om.
Smör, margarin och olja: jag skulle lägga lite olja i den salladen om jag skulle gjort en sallad. 
Kött, fisk och ägg: räkor och rökt lax. Jag skivade laxen i lite mindre bitar.

Tallriksmodellen: 














Livsmedelsverket: och dom 5 kostråden: 
Att äta hälsosamt: 
Att äta mer frukt: jag hade med mig skivade äpplebitar
Nästa gång ska jag tänka på att ha nyckelhålsmärkta varor. 
Och att ha bröd eller knäckebröd vid sidan om maten.

När jag tillagade maten så var min arbetsplats ren. Om jag skulle använda samma redskap så tvättade jag alltid av det innan jag använde det p.g.a av bakterier. Jag hade dukat fint

Miljö:

Man kan äta lax som man har fiskat från stilla havet. Det är ett krav att äta lax bland fiskar och det är även nyttigt. Man kan även äta andra fiskar som är nyttiga och att det är krav på, som t.ex. Nordhavsräka, sill, och torsk.

Man ska tänka efter lite om man ska köpa lax som är odlad eller ej miljömärkt. För att det kan vara en skadlig odling för miljön eller för arter som hotas av överfiske. 

Man ska absolut låt bli att köpa lax som är vildfångad. För att det kan bero på att det är giftigt.


jämförelse: 
om man jämför en bakad potatis i en restaurang som till exempel graffiti cafe´ så kostar det 60 kronor för en sådan måltid och det tycker jag är ett passande pris. Måltiden såg väldigt fräsch ut på bilden.
Jag räknade ut priset för två bakade potatisar som jag hade gjort och priset blev 101 kronor och det tyckte jag var billigare än att köpa två från restaurangen Grafitti för det blev 19 kronor billigare.



Ekonomi: 


2 bakpotatisar: 7:90/st 
2 dl lätt crème fraiche: 13:90 
1 syrliga äpplen: 24:90 kg , 4:90 per st
200 g kallrökt lax: 43:90  kgpris 219kr


2 tsk dijonsenap 310g: 18:90     En tsk= 5 gram  två tsk= 10gram    10/310=0.032x100=3.22%

0.0322 x 18,90 = 0.60 kr 



1 msk kapris 250g: 33:90     1 msk= 10g     10/250=0.04 x 100= 4%     0.04x33.90= 1.35kr

100 g skalade räkor: 400g 57:00         57:00/ 4= 14.25 kr

2 msk hackad gräslök: 20g 13,90     1 msk= 5gram   2msk= 10    13.90/2=  6,95kr

1-2 msk riven pepparrot: 11:90       1 msk=5gram      
Salt: 1kg : 9:90
Peppar: 15:90 




3 kommentarer:

  1. Du skrev hur det var när var när du lagade måltiden och det är bra. Du skrev vilka delar du har i matcirklen och det är bra de också. Vad du kunde ha gjort bättre är att du kunde ha lagt upp måltiden i ett inlägg.

    SvaraRadera
  2. Bra att du skrev vad du använde och din arbetsgång. Du kan utveckla texten efter hälsa, miljö och ekonomi.

    SvaraRadera
  3. Sjukt bra! Hur det var när var när du Hur det var när var när du, så att säga.

    SvaraRadera